Omnichannel a definite preference in retail

Ngân Hà Quoc Phong
Chia sẻ

The retail industry is experiencing many changes as the economy recovers, most notably the growth of the omnichannel model.

Photo: VnEconomy
Photo: VnEconomy

In its Retail Industry Report in Vietnam, entitled “The Omnichannel Model Takes Off” and released on October 5, Deloitte Vietnam points out a number of transformational trends in Vietnam’s retail industry in the post-pandemic period.

Most Vietnamese consumers in urban areas are already accustomed to multiple channels such as traditional shops, websites, third-party exchange platforms, and delivery applications, the report noted. Hit by Covid-19, the grocery segment, the non-grocery segment, and other retail models have undergone significant changes.

Specifically, in the non-grocery segment, the group of electrical goods and equipment, household, and gardening still account for a large proportion of total sales. The health and beauty segment has continuously posted high growth rates over the past five years, rising from VND158.9 billion ($6.7 million) in 2016 to VND261.94 billion ($110 million) in 2021.

In the grocery segment, traditional grocery retailers continue to hold the majority of market share. However, this dominance eroded during the pandemic as many traditional grocery retailers suspended operations.

As a result, consumers who normally buy from these retailers shifted their consumption to other grocery retail channels, such as convenience stores, supermarkets, and hypermarkets. In particular, during the pandemic, many convenience store chains rapidly developed and appeared on many channels, including food delivery platforms.

Reflecting on the transformation in the retail industry, Mr. Vu Duc Nguyen, Deputy General Director in charge of consumer goods at Deloitte Vietnam, said that with forecasts of a quick recovery in the retail industry, consumption habits associated with the omnichannel model will become long-term trends as consumers become accustomed to the benefits.

“Two trends will continue to develop in the near future and have far-reaching effects on the retail market: the use of e-wallets and cashless payments, and e-commerce in the B2B wholesale sector,” he said.

Khởi nghiệp

Hồ sơ Startup

Citigo là công ty công nghệ cung cấp những giải pháp đơn giản với chi phí tiết kiệm, giúp khách hàng nâng cao hiệu quả kinh doanh. Citigo hướng tới tầm nhìn trở thành công ty cung cấp giải pháp công nghệ cho doanh nghiệp phổ biến tại Đông Nam Á
ESBT là công ty hoạt động trọng lĩnh vực công nghệ thông tin, chúng tôi xây dựng những sản phẩm phần mềm cho cộng đồng và cung cấp dịch vụ phát triển phần mềm cho các doanh nghiệp
Lozi là một trong những ứng dụng thương mại điện tử được yêu thích nhất tại Việt Nam, kết nối hàng triệu người mua và người bán nhằm phục vụ nhu cầu mua bán trực tuyến ngày càng cao. Không chỉ là một cầu nối thương mại điện tử đáng tin cậy, Lozi còn cung cấp dịch vụ giao hàng nhanh chóng và tiện lợi chỉ trong 1 giờ, đem đến cho khách hàng những trải nghiệm mua sắm trực tuyến hiệu quả và tối ưu
Bắt nguồn từ mong muốn mang chất lượng dạy Tiếng Anh tại Trường Quốc tế đến với mọi học sinh Việt Nam, để các bạn nhỏ dù không có điều kiện kinh tế theo học tại các Trường Quốc Tế hay Trung Tâm đắt tiền vẫn có thể sử dụng Tiếng Anh tốt như người bản ngữ. Đây chính là hành trang chuẩn bị cho các em tương lai vươn ra thế giới. Chính vì lý do trên, đội ngũ sáng lập đã bắt tay vào xây dựng sản phẩm đầu tiên có tên “Chương trình học Tiếng Anh Online EDUPIA”.
Công ty TNHH SA-ACH định vị về lĩnh vững trồng rừng, phát triển gồm 3 loại cây và bốn tầng cây trên một hecta đất nhằm tạo hệ sinh thái bền vững, và nâng cao thu nhập cho bà con