Automobile industry to face multiple challenges in 2025

26/01/2025, 08:00

Chia sẻ

The Ministry of Industry and Trade has been quoted by the Vietnam News Agency as forecasting  that Vietnam's automobile market could grow by approximately 12% in 2025, with sales expected to reach 600,000 units.

However, according to the ministry, the influx of completely built-up (CBU) imported vehicles is likely to exert significant pressure on the domestic automobile industry.

In 2024, the market recorded sales of 340,142 units, marking a 12.6% year-on-year increase, according to the Vietnam Automobile Manufacturers' Association (VAMA). Notably, sales of domestically assembled vehicles dropped by 5%, while imported vehicle sales soared by 39%, despite a three-month period of 50% registration fee incentives for locally assembled cars.

Among VAMA enterprises, Toyota reported sales of 8,642 vehicles in 2024, with only 2,790 units domestically assembled and 5,852 imported as CBUs. This represents a significant departure from the earlier dominance of locally assembled models.

Last year, the Vietnamese market saw a growing presence of international brands, particularly those from China, introducing numerous new models. This trend is expected to continue this year, intensifying competition.

Meanwhile, domestic manufacturers like VinFast have contributed to diversifying the market and offering consumers a wider range of choices. The adoption of electric and hybrid vehicles is also gaining momentum, driven by an increasing preference for environmentally friendly options among consumers.

Market challenges

High bank interest rates and the sluggish performance of other economic sectors, such as real estate and stock markets, have negatively impacted automobile purchasing power. In response, many auto companies have reduced profits by offering incentives to stimulate consumer demand.

Experts predict that 2025 will be a transformative year for Vietnam's automobile market. While automakers are expected to face challenges such as intense competition from imported vehicles and increasingly diverse consumer demands, these difficulties also present opportunities for innovation to meet modern consumption trends.

The Vietnamese automobile market experienced substantial growth in 2024, driven by the government’s 50% registration fee reduction policy and aggressive promotional campaigns by dealerships. Including non-VAMA brands like TC Motor’s Hyundai and VinFast, total market sales reached approximately 510,000 vehicles, just below the 2022 record of 520,000.

 

In addition to VAMA members, other players such as Audi, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Nissan, Subaru, Volkswagen, and Volvo also participated in the market, although they did not disclose their sales figures.

VinFast stood out as a dominant player, achieving record-breaking sales of 87,000 vehicles. This exceeded its targets and surpassed the annual sales of many other automakers, securing its position as the best-selling car brand in Vietnam.

The remarkable performance was bolstered by government policies, including a 100% registration fee waiver for electric vehicles and a 50% fee reduction for locally manufactured and assembled cars between September and November 2024. These policies triggered a short-term surge in sales as automakers, including those offering imported models, introduced discounts to retain market share. However, once the registration fee incentives expired, sales in December 2024 dropped to 31,598 units—a significant 29% decline compared to the previous month.

With these dynamics in play, 2025 promises to be a pivotal year for Vietnam’s automobile market, characterized by challenges, opportunities, and significant transformations.

Cùng chuyên mục

AI Điểm tin

Bản tin sáng ngày 9/8/2025

Bản tin sáng ngày 9/8/2025

Bản tin sáng ngày 9/8 điểm qua một số tin tức kinh tế nổi bật đã và đang diễn ra tại Việt Nam và thế giới trong tuần qua.

Quay lại
Nghe
Tiếp theo
[Interactive]: Toàn cảnh kinh tế Việt Nam tháng 7/2025

[Interactive]: Toàn cảnh kinh tế Việt Nam tháng 7/2025

Nhìn lại 34 cuộc suy thoái kinh tế của Mỹ trong 170 năm

Nhìn lại 34 cuộc suy thoái kinh tế của Mỹ trong 170 năm

15 nước sản xuất nhiều điện hạt nhân nhất thế giới, Mỹ và Trung Quốc dẫn đầu

15 nước sản xuất nhiều điện hạt nhân nhất thế giới, Mỹ và Trung Quốc dẫn đầu

Ấn phẩm

Vietnam Economic Times 406
Tạp chí Kinh tế Việt Nam số 21
Tạp chí Kinh tế Việt Nam số 20
image

Đón đọc

Tạp chí Kinh tế Việt Nam

số 22-2025

Thứ 2, 02/06/2025

Askonomy AI

Tóm tắt chuyên mục Đầu tư VnEconomy hôm nay.

icon

Tóm tắt chuyên mục Đầu tư VnEconomy hôm nay.

Hôm nay ngày 08/4/2025, Giám đốc Ban quản lý Dự án Thăng Long (Ban Thăng Long) Đinh Công Minh cho biết đã có tờ trình Bộ Xây dựng phê duyệt kết quả lựa chọn nhà đầu tư dự án đường bộ cao tốc Dầu Giây - Tân Phú giai đoạn 1 theo phương thức PPP. Cụ thể, thời gian qua, Ban Thăng Long đã tổ chức lựa chọn nhà đầu tư dự án bằng đấu thầu rộng rãi trong nước. Trên cơ sở đánh giá kết quả hồ sơ dự thầu, đơn vị này đã kiến nghị Cục Đường bộ Việt Nam phê duyệt liên danh xây dựng phát triển hạ tầng giao thông Trường Hải - Sơn Hải là nhà đầu tư thực hiện dự án PPP đường cao tốc Dầu Giây - Tân Phú, giai đoạn 1.